Noslēdzies projekts "Atbalsts brīvprātīgajam darbam dzelzceļu mantojuma vidē" #NVOfonds2020

Laika periodā no 02.03.2020 līdz 31.10.2020 biedrība organizēja brīvprātīgā darba talkas, kā arī dažādus talku darbam nepieciešamos sagatavošanās un tehnikas remonta darbus, lai ar brīvprātīgo spēkiem veiktu Baložu kūdras muzejdzelzceļa kolekcijas un sliežu ceļu saglabāšanas un saimniecības paplašināšanas darbus.

Pavasarī bija ieplānoti plaši depo pagalma sliežu ceļu izbūves darbi, pirmais etaps bija paredzēts vagonu uzglabāšanas strupceļa pagarinājuma izbūve. Šie darbi bija izplānoti talkai 14. martā, pēc kuriem sekotu vēl citi izbūves darbi, taču 12. martā tika izsludināta ārkārtas situācija valstī, sakarā ar CoVID-19 pandēmiju. Ņemot vērā ieguldītās pūles talkas priekšdarbos, kā arī veicot talkas dalībnieku aptaujāšanu par veselības stāvokli un nesenajām gaitām, t.sk. vai nav bijuši ceļojumi uz ārzemēm, tika pieņemts lēmums piesardzīgi organizēt talku, bet pēc tam turpmāku talku norisi pārtraukt. Talkas laikā tika veikta ceļa balastēšana un pacelšana, perona zonas smilšu līmeņa izlīdzināšana, savukārt pats galvenais rezultāts – no gatavajiem sliežu posmiem uzlikts pagarināts vagonu glabāšanas strupceļš.

Tā kā turpmāko pavasara laiku raksturo fiziskā distancēšanās un ierobežojumi noturēt publiskus pasākumus, aktīva talkošana ierastajā veidā vairs nevarēja notikt. Tika organizētas atsevišķas mini darbu reizes, ar ierobežotu dalībnieku skaitu un pēc iespējas atdalot darbu vietas, tādējādi veicot lokomotīvju apkopes darbus, pagalma sliežu saimniecības šķirošanu un daudzus citus. Taču lai reizē gan saglabātu publisko iespēju līdzdarboties jebkuram, bet reizē neapdraudot ne sevi, ne līdzcilvēkus potenciālas vīrusa saslimšanas gadījumā, tika izveidota inovatīva solo talkošanas kampaņa – pastaigā ar maisu. Šīs kampaņas ietvaros pie bānīša iekāpšanas perona tika novietoti tukši atkritumu vākšanas maisi un darba cimdi, ar lūgumu savāktos maisus atstāt izvešanai turpat pie perona. Iedvesma šādai talkošanai radās no novērojuma, ka tieši ārkārtas situācijas laikā pastiprinājās iedzīvotāju interese par bānīti, jo cilvēki nevis devās savās ierastajās gaitās, bet pavadīja laiku mājās un pastaigā dabā, tādā veidā nokļūstot pastaigā arī līdz bānītim (īpaši Ziepniekkalna iedzīvotāji, kuri līdz šim tik garā pastaigā līdz Baložiem nedevās, bet vairāk koncentrējās Medema purva nomalē tuvāk Rīgai). Šī kampaņa izvērtās par veiksmīgu, un kopā tika savākti 20 atkritumu maisi. Kampaņa ilga no 11. aprīļa līdz tā tika pārtraukta 09. maijā, sakarā ar novērojumiem, ka savācamu atkritumu vairs nebija – pie iekāpšanas vietas bija novērojami tukši, bet salocīti/saburzīti maisi, kurus cilvēki bija iznesuši sev līdzi, bet piepildīt tos nebija vairs ar ko.

Sagaidot pulcēšanās ierobežojumu atslābināšanu, pirmā pilnvērtīgā talka notika 20. jūnijā, kurā tika uzsākts sliežu ceļa kapitālais remonts pie iekāpšanas perona (iepriekš pavasarī plānotie talkas darbi). Šī talka bija ļoti kupli apmeklētā un ražīga, paveiktais darbu apjoms attiecībā pret talkotāju skaitu bija liels. Šeit būtisku lomu spēlēja tieši projekta sniegtā iespēja iepriekšējās sagatavošanās darbos iesaistīt apmaksātu darbaspēku, kas nodarbojās ar ceļa demontāžu, gulšņu sagatavošanu skrūvēšanai, gulšņu skrūvju remontu, lai pašā talkā nebūtu jādara priekšdarbi, bet varētu fokusētos uz darbu plašā frontē uzreiz pie ceļa salikšanas. Perona zonas sliežu ceļu remonts noslēdzās talkā 11. jūlijā, kad tika saskrūvēta atlikusī sliežu ceļa daļa un veikta ceļa balastēšana, pacelšana uz jaunām balasta smiltīm. Starplaikā starp abām talkām turpinājās gulšņu skrūvju sagatavošana, tajā skaitā sagāde (esošo krājumu iztukšošana noteica to, ka devāmies uz Olaini, lai no senāk demontēto sliežu ceļu dzelzsbetona gulšņiem izlasītu skrūvju paliekas).

Pavasarī, vienā no pagalma sliežu krājumu šķirošanas talkām nolūza lokomotīves TU6D-0389 aizmugures sakabes šķīvis. Šajā situācijā ļoti noderēja projekta iespēja iesaistīt darbos augsti kvalificētu remonta personālu, jo sakabes remonts izrādījās nebūt ne vienkāršs – pēc pilnas izjaukšanas tika atrastas plaisas sakabes stiprinājuma sijās, kā arī vecie sijas stiprinājumi bija nostiprināti šķībi. Tāpēc tika izstrādāta remonta tehnoloģija, kas novērsa konstatētos defektus, un iekļāva tajā skaitā jauna sakabes šķīvja izgatavošanu un piemetināšanu, rāmja sijas pārmetināšanu. Nākamais specifiskais darbs, kas tika izpildīts ar apmaksāto darbaspēku talku starplaikā bija metālapstrādes virpas darbvārpstas bojāto gultņu nomaiņa un darbvārpstas regulācija pēc salikšanas. Jāsaka, paveicās, ka virpa sabojājās pēc lokomotīves sakabes remonta pabeigšanas, nevis tā laikā.

Vasaras laikā brīvprātīgo uzmanība un resurss tika veltīts ekskursiju organizēšanai, tāpēc lielas talkas izpalika, bet mazākā apmērā darbi turpinājās. Tajā skaitā ar apmaksāta darbaspēka palīdzību tika veikta ceļa remonta domkratu revīzija un remonts, viena domkrata modernizācija, TU8-0425 lokomotīves bremžu sistēmas apkope, kuru līdz šim traucēja veikt tas, ka šī lokomotīve vienmēr atrodas aktīvā kustībā – jebkura talka, jebkuri manevri vienmēr ietver šīs lokomotīves izmantošanu, tāpēc ja šie darbi būtu veikti ar brīvprātīgo spēkiem, tas būtu nozīmējis citu, lielāku talkošanas darbu īslaicīgu paralīzi.

Pamazām noslēdzoties ekskursiju sezonai oktobrī, atkal aizsākās aktīva talkošana, ar pamatfokusu pie depo pagalma sānu sliežu ceļu atjaunošanas – vispirms tika demontētas un noraktas esošās 2. un 4. ceļa paliekas, un tad to vietās tika gatavota pamatne jaunu sliežu posmu ieklāšanai. Šie darbi aizņēma kopumā vairākas mazākas un lielākas talku dienas, tajā skaitā projekta noslēguma dienas talkā 31. oktobrī. 

Lai atjaunotu un izbūvētu sliežu ceļus, ir nepieciešami ceļa materiāli – sliedes un gulšņi, tajā skaitā būtisks brīvprātīgo laika patēriņš aiziet viņu sastiprināšanai. Lai taupītu cilvēkresursu, biedrība izmanto iespējas iegūt īpašumā pēc iespējas jau gatavus sliežu posmus, un šāda iespēja radās Zilākalna kūdras dzelzceļā. Sliežu materiālu iegāde tika organizēta par biedrības līdzekļiem ārpus projekta finansējuma, savukārt projekta ietvaros tika veikts izbraukuma darbs Zilajākalnā, lai šos sliežu posmus un pārmijas saudzīgi demontētu un pakāpeniski pārvestu uz Baložiem. Kopumā 4 dienu laikā tika demontēta vairāk kā puse no sliežu ceļiem, kas paredzēti pārvešanai, un atceļā pirmā krava ar 4 sliežu posmiem un 3 pārmijām jau tika pārvesta.
Par biedrības paredzēto talku 10. oktobrī ieinteresējās TV3 žurnālisti no raidījuma 900” sekundes, kas vēlējās uzņemt sižetu talkas popularizēšanai. Ņemot vērā to, ka tobrīd bijām darbos Zilajā kalnā, sižets tapa tur, demonstrējot sliežu ceļu demontāžas procesu un popularizējot talkošanu Baložos, kuras ietvaros tajā skaitā šie demontētie posmi tiks atkal guldīti zemē un savienoti vienlaidu ceļā. 

Kopumā projekts ir nesis būtisku ietekmi biedrības darbībai 2020. gadā, jo ņemot vērā CoVID-19 pandēmijas dēļ saīsināto tūrisma sezonu un mazāku pieļaujamo apmeklētāju skaitu, ir skaidrs, ka bez projekta biedrības darbība būtu bijusi vērsta tikai uz akūtākajiem, absolūti minimāli nepieciešamajiem darbiem, jo līdzekļi nebūtu pietikuši plašākiem ceļu izbūves, sliežu ceļu materiālu pārvešanas un citiem remontdarbiem, kas tika realizēti projekta talku laikā. Brīvprātīgā darba talkas ir pulcējušas dalībniekus no visām vecuma grupām (6-76 g.v.), tajā ir bijušas pārstāvētas arī sievietes (6 personas), lai gan būtiskā mazākumā (20 cilvēkstundas no kopējām 820 h).
Šos darbus finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no Latvijas Republikas Kultūras ministrija piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem, projekta "Atbalsts brīvprātīgajam darbam dzelzceļu mantojuma vidē" ietvaros, projekta kopējais budžets - 7000 EUR. Plašāk par projektu: Atbalsts brīvprātīgajam darbam dzelzceļu mantojuma vidē #NVOfonds2020

 

Drukāt