BDK

Baložu kūdras dzelzceļa vēsture

   Kūdras ieguvei Baložos ir ļoti sena vēsture, juridiski Baložu kūdras fabrika dibināta 1947. gadā, drīz pēc tam kūdras transportēšanai no kūdras laukiem uz fabriku izbūvēts plašs šaursliežu dzelzceļu (750 mm platuma) tīkls, kura kopgarums brīžam sasniedza vismaz 28 km, tajā skaitā ieskaitot atzarojumu no fabrikas uz Baložu staciju (līnija Rīga-Jelgava), kūdras pārkraušanai platsliežu vagonos.

MD54/4 lokotraktors ar kūdras vagoniem

   Taču neiegrimstot vēsturiskajās detaļās – mūsdienu vēsture dzelzceļam izvērtās ne pārāk spoža – pēc tam, kad kūdras krājumi lielākajā daļā purvu izsīka, kā arī pajuka bij. PSRS, Baložu kūdras fabrika pakāpeniski samazināja gan kūdras ieguvi, gan dzelzceļu tīklu. Daļa noņemto sliežu ceļu un ritošais sastāvs tika izmantots, lai no 2005. gada uzbūvētu jaunu kūdras dzelzceļu Inčukalnā, ar perspektīvu, ka izsīkstot kūdras krājumiem, dzelzceļš tiktu likvidēts vispār. Tā rezultātā līdz mūsdienām saglabājušies vien 2,5 km sliežu ceļu no kūdras fabrikas uz vienu no ieguves laukiem, un dažādu apsvērumu dēļ dzelzceļš nefunkcionēja jau no 2011. gada nogales.

   Tā dzelzceļam esot pamestā stāvoklī, to iecienīja metāllūžņu zagļi – tika zagtas sliedes, it īpaši 2013. gada pavasarī. Ņemot vērā nelielo pārvadājumu attālumu, kuru jau no 2011. gada veic ar traktoriem, kūdras dzelzceļa apsaimniekotājs tobrīd nolēma dzelzceļu neatjaunot un atlikušo daļu nojaukt.

   Kas norisinājās tālāk – lasiet sadaļā „Kā top Baložu kūdras muzejdzelzceļš”!

Drukāt E-pasts